Szeretettel köszöntelek a Újbudaiak a neten közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Újbudaiak a neten vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Újbudaiak a neten közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Újbudaiak a neten vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Újbudaiak a neten közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Újbudaiak a neten vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Újbudaiak a neten közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Újbudaiak a neten vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
14 éve | B Klári | 0 hozzászólás
1918-ban Asbóth Oszkár gyárat alapított ELMA (Első Légcsavar Művek
Albertfalva) néven az általa tervezett légcsavarok sorozatgyártására.
Az első világháború befejezését követően A.O. Repülőgépgyár néven
alakít üzemet, ahol repülőgépek, lég- és hajócsavarok gyártását kezdi
meg.
A 20-as évek közepe felé kezdett újra a helikopterekkel foglalkozni, 4 év alatt 4 kölönböző helikoptert tervezett és próbált ki.
1928-ban siker koronázta kitartását és saját tervezésű AH-1 névre
keresztelt helikoptere szeptember 9-én Hosszú Istvánnal a 'fedélzetén'
elemelkedett a földtől. A szerkezet 120LE-s motorral volt ellátva és
két, egyenként 4.35m átmérőjű, egymás fölé helyezett és ellentétes
irányba forgó fa-propeller működtette. A rugalmas leszállást a gépre
szerelt 4 focilabda és autógumi biztosította. A propeller 1100
fordulatot tett meg először a földön, majd a gép felszállt, és mintegy
10 méteres magasságban 'lebegett' majdnem tíz percen keresztül. Ezután
minden gond nélkül leszállt. A korai dokumentációknak köszönhetően
nyugtázhatjuk, hogy Asbóth helikoptere volt az első, amely pilótával
képes volt felemelkedni és huzamosabb ideig nagy magasságban lebegni.
Az 1930-as évek közepére a további tökéletesítéseknek köszönhetően a
szerkezet már képes volt 30 méter magasságig felemelkedni, illetve
mintegy 3.2km-t megtenni körülbelül 19km/h sebességgel.
Fejlesztéseit folytatva elkészítette AH2-es, AH-3-as és AH-4-es stabilabban lebegni képes modeljeit is.
Utolsó helikoptere, az AH-4-es volt az addig valaha épített
legtökéletesebb modell, amelyet a függőleges felemelkedésre képes
szerkezetek között találhatunk.
Az ellentétes irányú forgást végző, közös tengelyű főrotorokat egy
110LE-s Clerget forgómotor hajtotta. A helikopter összetett csuklós
szárnyakkal rendelkezett, melyek a rotorok által keltett lefelé ható
légáramlatban voltak elhelyezve. Az AH-4-es modellben egybeötvözött és
tökélyre vitt minden addigi technikai fejlesztést. A gép híres volt
gyors emelkedéséről, jó kormányozhatóságáról, stabilitásáról és nem
utolsó sorban a leszállás biztosságáról is.
Asbóth a második világháború után abbahagyta a kísérleteit és egy újításokat kivetelező vállalat szakértője lett.
Forrás: Feltalálóink.hu
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!